وبلاگ

طرح پیشنهادی پرورش جلبک

وبلاگ

جلبکها متشکل از سه گروه قرمز، قهوه ای و سبز هستند. امروزه جلبک کلرلا ولگاریس به شکل پودر در مواد غذایی خمیری نظیر نان، کیک، بیسکوئیت و ماکارونی و همراه با ماست، شیر، بستنی و غیره کاربرد دارد .کلرلا به شکل قرص و کپسول به میزان ۱۰ تا ۳ گرم در روز در انسان مصرف جهانی داشته و برای دام، طیور و آبزیان به عنوان مکمل غذایی با خواص عدیده مصرف می گردد. دیواره سلولی کلرلا قابلیت جذب و دفع فلزات سنگین، سموم شیمیایی و برخی سموم پایدار را داراست.

در ایران جلبک های دریایی در سواحل جنوبی کشور بویژه در سواحل سیستان و بلوچستان ( چابهار ) فراوان یافت می شوند که بر اساس تقسیم بندی گیاه شناسان از هر سه گروه جلبک های سبز یا کلروفیت، جلبک های قهوه ای یا فیتوفیت و جلبک های قرمز یا رودوفیت در این منطقه وجود دارند.  میکروجلبکها با همه امتیازات برجسته، ارزنده ترین ماده زیستی روی کره زمین محسوب می شوند. آنها پایه و اساس زنجیره غذایی بوده و از قدرت تکثیر بالایی برخوردارند.

از انواع گریدهای مختلف برای پرورش بهترین گرید نوع انسانی و دامی است. آن هم به این دلیل که میزان تقاضای بازار و محبوبیت این دو نمونه در ایران بسیار بالاست و خریداران زیادی دارد.

 مزایای پرورش جلبک

  • استفاده از نور کم و متوسط
  • بی‌نیازی به خاک زراعی
  • بی‌نیازی به آب شیرین
  • سازگاری با آب‌های متفاوت
  • امکان پرورش در همه نقاط کشور
  • چرخه تولید کوتاه‌مدت
  • کاهش هزینه‌های تولید خرید خوراک دام و طیور
  • تقاضای بالای محصولات جلبکی در جهان
  • سودآوری بالا
  • هزینه پایین برای شروع بکار

خرید تجهیزات اولیه پرورش جلبک

خرید تجهیزات اولیه بستگی به وسعت انجام کار متفاوت می‌باشد.  بنابراین تهیه تجهیزات اولیه بستگی به سرمایه شما و مقدار ریسک‌پذیری شما دارد. زیرا در این کسب‌وکار هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری وجود ندارد و با هر سرمایه‌ای می‌توان شروع بکار کرد.

خرید بذر اولیه جلبک (استارتر یا استوک)

بذر اولیه جلبک به نام‌های استارتر و استوک در بازار خریدوفروش شناخته می‌شود، برای تهیه این بذر می‌توانید به‌صورت حضوری و در شهر خود اقدام به خرید کنید یا خرید خود را توسط وب‌سایت‌های تخصصی پرورش جلبک به‌صورت مجازی انجام دهید تا به‌وسیله پست برایتان ارسال گردد.

دما و شرایط نور

دمای مناسب برای جلبک حداکثر دمای زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای  بالای ۲۰ درجه است؛ به‌طوری‌که اگر دما به بیش از ۴۰ درجه برسد جلبک از بین می‌رود و اگر دما به زیر ۲۰ درجه برسد از بین نمی‌رود بلکه سرعت رشد آن کاهش پیدا می‌کند.

افرادی که به‌صورت آماتور و غیرحرفه‌ای می‌خواهند جلبک را در معرض تابش مستقیم نور خورشید پرورش دهند توصیه می‌شود که از این روش استفاده نکنند و ابتدا پرورش را در سایه انجام دهند یا اگر می‌خواهند در فضای باز این کار را انجام دهند باید جلوی نور مستقیم خورشید گرفته شود. برای افرادی مبتدی توصیه میشود از مکان های سایه داری مثل زیرزمین شروع کنند و از نورهای فلورسنت یا LED استفاده کنند.

استخر مناسب برای پرورش

استخر مناسب برای پرورش جلبک باید عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری داشته باشد و استخرهایی که عمق بیش از ۱ متر یا بیشتر باشد برای پرورش مناسب نیست. استخر مناسب استخری است که نور خورشید به راحتی بتواند به کف آن برسد.

تجهیزات مورد نیاز

برای پرورش جلبک اسپیرولینا با سرمایه کم نیاز به تجهیزات و لوازم زیادی نیست. اما برای پرورش نیمه صنعتی و صنعتی به لوازم و تجهیزات زیر نیاز است.

دستگاه آب مقطر گیری                   برس شیشه‌شور                                                     لام

بخاری‌برقی                                   اتوکلاو                                                                چراغ‌الکلی

هموسیتومتر                                 ترازوی دیجیتال با دقت ۰٫۰۱ گرم                              ظروف ۲۰ لیتری

 کیت کلر سنج                              تانک‌های ۱ تا ۱۰ تنی                                             لوله آزمایشگاهی

پتری دیش در دار                          قیف شیشه‌ای                                                       دستگاه تاوَن

مواد شیمیایی                                 پیپت                                                                 قطره‌چکان

و دیگر…

کلرلا (هموگلوبین سبز)                                                                                                                              Chlorella

  • جلبک سبز تک سلولی، کروی شکل
  • قطر حدود 2 الی 10 میکرون
  • با بویی شبیه به علف تازه
  • در دسته ی سالم ترین و کامل ترین غذا شناخته می شود:
  • شامل پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین مواد معدنی و ریز مغذی ها

با وجود ماده ای به نام فاکتور رشد (CGF ) باعث افزایش سرعت تکثیر سلولی و ترمیم سریعتر زخم ها، جوانسازی پوست و مهم تر از همه کند کردن روند پیری می شود. سرعت تکثیر بالای گیاه ، نشان دهنده انرژی حیاتی بالا است. در سال 1975، دانشمندان روشی را برای شکستن دیواره سلولی آن کشف کردند که میزان هضم شوندگی آن را تا 80% بالا برد. امروزه حجم بالایی از کلرلا (chlorella) در حوضچه های آبی با شرایط محیطی خاص جهت تولید فرم خالص از آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کاربرد ها

پزشکی                                                   زیبایی                                                     صنعت دام و طیور

صنعت تغذیه                                             کشاورزی

موارد مصرف پزشکی

بهبود فشار خون                                        کاهش کلسترول و چربی کبد                         سم زدائی

بهبود زخم های معده                                   بهبود کم خونی                                         اصلاح سیستم گوارشی

تقویت سیستم ایمنی                                   جلوگیری از سرماخودگی                              اثرات ضد آلرژی

موارد مصرف در صنعت دام و طیور

میکروجلبـک کلـرلا ولگـاریس بواسـطه افـزایش باکتري هاي مفید هوازي دستگاه گوارش، سبب بهبود فرایند هضم و استفاده بهتر از اجزاي خوراك شده و در نهایت سبب بهبود رشد و افزایش راندمان پرندگان گوشتی می شود. و همچنین به عنوان داروی جایگزین آنتی بیوتیک مورد استفاده در این صنایع کاربرد های وسیعی دارد.

موارد مصرف در تغذیه آبزیان زینتی

درحال حاضر تولید آبزیان زینتی از جمله کارهای زودبازده بوده و با توجه به اهمیت فرایند تهیه غذا در آبزی پروری، لازم است از انواع غذاهایی که دارای تاثیر مثبت بر روی شاخص های تولید مثلی، رشد، متابولیسم، توان حیاتی و مقاومت نسبت به انواع بیماری ها هستند، بهره برد. در این میان جلبک کلرلا به دلیل غنی بودن از پروتوئین و ویتامین ها، آمینو اسید های ضروری، مواد معدنی، اسید چرب ضروری، پلی ساکاریدها، کاراننوئیدها می توانند نقش ویژه ای در تکثیر، رشد، تقویت سیستم ایمنی و بقای ماهی ها داشته باشند.

موارد مصرف در صنعت تغذیه

از میان روش های مختلفی که برای جداسازی موا مغذی پساب های لبنی، به کار گرفته می شوند، ریز جلبک ها دارای کارایی مناسبی هستند. ریزجلبک کلرلا ولگاریس دارای ویژگی هایی از جمله ، رشد بالا، مقاومت نسبت به دستکاری در سیستم های پرورشی، فناوری ساده و ارزان تولید و همچنین سرعت بالا جذب مواد مغذی از جمله فسفات و نیترات است.

موارد مصرف در صنعت کشاورزی

جلبکها بخاطر دارا بودن میزان بالای فیبر از یک طرف نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت و از طرف دیگر بخاطر دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب اهمیت دو چندانی دارند. از دیگر زمینه های کاربردی کود های جلبکی است.  در برخی از کشورهای پیشرفته، عصارۀ تغلیظ شده جلبکهای دریایی مختلف به عنوان کود مایع در فروشگاهها به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *